Min Alfa Romeo GT Junior


Et nyt medlem af familien

Jeg har netop i april 2023 erhvervet denne skønhed:

Alfa Romeo Giulia GT Junior 1975 - Bertone's mesterværk og den måske mest ikoniske af dem alle.

Modellen – der blev præsenteret i 1963 – kom gennem årene i mange varianter, startende med knækfront udgaven Giulia GT med 1600 motor. Efter faceliftet i 1967 på 1750 karrosseriet hvor fronten blev glattet ud endte udviklingen med 2000 GT Veloce, hvor sidste bil rullede af båndet i 1976. I sin karriere levede modellen på landevejen og racer banerne, og opnåede anseelige sejre rundt om med modellerne GTA og GTAm.

Fælles for alle modellerne var det elegante design med de yderst harmoniske proportioner, kombineret med klassisk Alfa Romeo teknik. Baseret på den velkendte "Nord" motor, den 4 cylindrede twin cam motor bygget helt i aluminium og med to dobbelte karburatorer. Læg dertil 5 trins gearkasse i alu, skivebremser på alle hjul og en (godt nok stiv) bagaksel der var fleksibelt ophængt, og man havde en all time anvendelig GT bil. Ikke den hurtigste, ikke den største, ikke den dyreste, men måske den bedste kombination af det hele som har sikret den en plads i hjertet hos mange entusiaster verden over.

Denne bil er viderebygget til en rigtig drivers car. På basis af en 1600 GT Junior fra Italien er bilen blevet rigtig flot restaureret i karrosseri og mekanik. Med en 2 liters motor og GTA indsugningstragte, der sørger for den rigtige sprøde lyd fra aluminiumsmotoren med 2 overliggende knastaksler.

Alle rettigheder forbeholdes | DKAlfaguy 2022
Drevet af Webnode Cookies
Lav din egen hjemmeside gratis!